کد خبر: ۱۲۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفاآنلاین>سلامت>داشتن یک لبخند زیبا که این روزها به «لبخند‌ هالیوودی» هم معروف شده، می‌تواند در افزایش جذابیت چهره افراد و اعتماد به نفس آنان نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش شفاآنلاین : تمایل به داشتن دندان‌هایی مرتب و سفید که همچون مروارید بدرخشند، به ضرورتی عاطفی و اجتماعی در میان جوانان، بخصوص دختران تبدیل شده است؛ از این رو آشنایی با روش‌های زیباسازی دندان‌ها می‌تواند در انتخاب بهترین  وکم ضررترین روش مفید باشد.
دکتر فاخته فرشچی دراین باره می‌گوید: برقراری و بازگـــــــــرداندن زیبایی طبیعی به دندان‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان دندانپزشکی نوین است. در دندانپزشکی نوین سعی می‌شود در کنار ایجاد زیبایی، کارکرد دندان‌ها و همچنین عمل تلفظ کلمات توسط بیمار دستخوش تغییر نشود.
این جراح دندانپزشک با اشاره به مشکلات معمول بیماران می‌افزاید: رنگ، شکل، ساختار و موقعیت غیرطبیعی دندان‌های قدامی، عمده‌ترین  مشکلاتی است که بیماران برای رفع آنها به دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. وی در ادامه اضافه می‌کند: یکی از راه های تأمین زیبایی دندان‌ها، روکش کردن کامل آنهاست که البته این روش به دلیل تراش بیش از حد دندان و آسیب رسیدن به بافت‌های اطراف دندان، راه حل مفیدی نیست و کمتر پیشنهاد می‌شود.
شیوه‌ای که  در سال‌های اخیر برای رفع نازیبایی دندان‌ها پیشنهاد می‌شود، استفاده از لامینیت‌های دندانی است. لامینیت‌های دندانی آسیب ناچیزی به دندان‌ها می‌زنند از این رو، روش مناسب و محافظ‌کارانه‌تری محسوب می‌شود.
به گفته او، لامینیت‌های دندانی در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم وجود دارند که بسته به شرایط دندان بیمار یکی از این دو نوع  را توصیه می‌کنیم.
این جراح متخصص اظهار می‌کند: لامینیت‌های مستقیم یا کامپوزیت لامینیت، یک لایه از مواد کامپوزیت
- مواد همرنگ دندان- است که معمولاً در مطب و طی یک جلسه درمانی، روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. دندانپزشک بعد از ترمیم و رفع نقص دندان با کامپوزیت، آن را با تاباندن نور سفت کرده و در نهایت کامپوزیت را داخل دهان پرداخت می‌کند تا دندان ظاهری زیبا و براق به خود بگیرد.
از آنجایی که همواره مواد جدید در صنعت دندانپزشکی در حال تولید است، می‌توان از لامینیت کامپوزیتی برای رفع بدرنگی دندان‌ها، رفع ترک‌های دندانی، نقص‌های مادرزادی دندانی و حذف فاصله‌های نازیبای بین دندانی، ترمیم بدرنگی یا همان پرکردگی‌های قبلی و همچنین ترمیم ساییدگی و شکستگی‌های دندان‌های قدامی استفاده کرد.
از مزایای این روش می‌توان به تراش نخوردن دندان، قابل ترمیم بودن بریدگی و شکستگی که بعد از مدتی ایجاد می‌شود، هزینه کمتر نسبت به روش غیرمستقیم و تطابق بیشتراین لامینیت‌ها  با لثه است. اما در کنار مزایای متعدد این شیوه معایبی هم دارد که مهم‌ترین آن، ثبات نداشتن رنگ لامینیت مستقیم بخصوص در افراد سیگاری است.
او در ادامه به روش غیرمستقیم نیز اشاره می‌کند: در روش غیرمستقیم یا لامینیت سرامیک دندان‌ها برش می‌خورند البته اندازه برش در این شیوه به اندازه برش‌های دندانی در هنگام روکش کردن دندان نیست. برای ساخت لامینیت‌های سرامیک، ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را برش داده و سپس به دقت از دندان قالب گیری می‌کند. قالب‌های تهیه شده به لابراتوار دندان‌سازی ارسال می‌شود. پس از آماده شدن لامینیت سرامیکی، در جلسه دوم لامینت ها با چسب به دندان‌ها چسبانده می‌شود.
دکتر فرشچی معتقد است لامینیت‌های کامپوزیت از نظر رنگ زیبایی بیشتر داشته و نسبت به کامپوزیت لامینیت مقاومت بیشتر داشته و کمتر ترک می‌خورد. اما هزینه این شیوه درمانی در مقایسه با روش مستقیم بیشتر است. همچنین برای ساخت این دسته از لامینیت‌ها زمان بیشتری صرف می‌شود و بیمار نمی‌تواند در همان جلسه اول با دندان‌های زیبا مطب را ترک کند.
وی تأکید می‌کند: هرچند انتخاب لامینیت کامپوزیتی معمولاً به عنوان بهترین و کم ضررترین شیوه توصیه می‌شود اما انتخاب نوع لامینیت نهایی برحسب مشکل دندان‌های بیمار، نظر وی و طرح درمانی است که پزشک در نظر می‌گیرد.
اما آنچه مهم است، توجه به این نکته است که استفاده از لامینیت  تنها در افرادی که بهداشت دهان را بخوبی رعایت می‌کنند، موفقیت‌آمیز و ماندگار است و این در مورد هر دو نوع لامینیت صادق است.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: